Vastgoed verhuren: 5 lasten die een makelaar van uw schouders kan nemen

Vastgoed kopen en verhuren, dat is slim beleggen. Althans als u het goed aanpakt. Hindernissen zoals huurprijsbepaling, een ingewikkelde wetgeving en een gigantisch huuraanbod maken dat niet altijd gemakkelijk. De verhuurdienst van Landbergh neemt alle lasten van uw schouders.

1. Welke huurprijs kan ik vragen?

Uitgebreide marktkennis is een niet onderschatten troef in de verhuur. Door te weten wat er waar wordt aangeboden en aan welke prijs, kan een marktconforme huurprijs worden bepaald. Hierbij zijn vooral vergelijkbare panden interessant, die op vlak van ligging, grootte, ouderdom, staat, graad van afwerking, etc. overeenkomen met uw vastgoed. Daarboven houdt een weloverwogen huurprijs best ook rekening met eventuele extra kosten of besparingen voor de huurder, zoals de energiezuinigheid, vaste kosten en parking.

2. Hoe bereik ik gepaste kandidaat-huurders?

Om te vermijden dat uw vastgoed verdwijnt in het grote huuraanbod, kan een strategisch doordachte publiciteitscampagne het verschil maken. Dankzij dynamische publiciteit op sociale media en immosites, en een sterke visibiliteit in het straatbeeld trekt u een groot aantal potentiële huurders aan waaruit u later de meest geschikte kandidaat kunt kiezen.

2. Hoe bereik ik gepaste kandidaat-huurders?

Om te vermijden dat uw vastgoed verdwijnt in het grote huuraanbod, kan een strategisch doordachte publiciteitscampagne het verschil maken. Dankzij dynamische publiciteit op sociale media en immosites, en een sterke visibiliteit in het straatbeeld trekt u een groot aantal potentiële huurders aan waaruit u later de meest geschikte kandidaat kunt kiezen.

3. Welke kandidaat-huurder is het meest geschikt?

Als verhuurder heeft u vaak een ideale huurder in uw hoofd. Opdat jullie elkaar zouden vinden, vraagt Landbergh alle kandidaat-huurders om zich steeds grondig voor te stellen via een motivatiebrief. Daarin geven ze aan in welke mate de huurprijs zal kunnen worden voldaan (solvabiliteit), wat hun ervaring is met het zorgen voor een onroerend goed en wat hun woonplannen zijn op middellange termijn. Op deze manier kunt u zelf een weloverwogen keuze maken en in zee gaan met de meest geschikte huurder.

4. Welke documenten moet ik in orde brengen?

Door de steeds complexere wetgeving en toenemende verplichtingen is het niet altijd gemakkelijk om als verhuurder volledig in orde te zijn met uw documentatie. Zo moet er gedacht worden aan de opmaak van een sluitende huurovereenkomst, de formaliteiten met betrekking tot de huurwaarborg, de opmaak van de plaatsbeschrijving, de verzekering en de registratie van het huurcontract en de plaatsbeschrijving. Een professionele partner kan u verlossen van dit vaak ingewikkelde, administratieve luik.

5. Wat als mijn huurder opzegt?

Hoewel we steeds naar de meest langdurige huurovereenkomst streven, is een opzeg in de verhuur vaak onvermijdbaar. Verhuurt u uw vastgoed na een eerste samenwerking opnieuw met Landbergh, dan hebben we echter positief nieuws voor u. We halveren immers de kost voor de opmaak van de in- en uittredende plaatsbeschrijving van uw nieuwe huurovereenkomst.

Uw vastgoed verhuren met Landbergh?

Of heeft u verder nog vragen omtrent de huurindexatie, de huurdersafrekening, huurherstellingen of opzegmodaliteiten?
Het verhuurteam van Landbergh helpt u graag verder: